wtorek, 13 października 2009

Zaproszenie do słodkiej zabawy- Weekendowa cukiernia #15

Serdecznie dziękuję Poleczce, za propozycję poprowadzenia Weekendowej Cukierni:) To dla mnie wieeeelka przyjemnosc i zaszczyt! Mialam wiele dylematow, jakie przepisy zaproponowac, poniewaz jest kilka takich, ktore urzekly kiedys me serce:) W koncu jednak wybralam dwa:) Jeden z nich jest naturalnie bezglutenowy, drugi natomiast wymaga użycia mąk bezglutenowych (chyba, że chcemy go zrobić w wersji "normalnej "). Słodkości wybrałam również w ten sposób, by się od siebie bardzo różniły:) Pierwsze ciasto bowiem jest słodko- czekoladowo- migdałowe, a drugie krucho-kwaskowato- cytrynowe i zupełnie bez czekolady. Obydwa wypieki są cudowne, robiłam je dawno temu, i pomyslalam, ze czas przywrocic pozytywne wspomnienia i przy okazji podzielic się tym "przepisowym cackiem":)Zapraszam!



Szwedzki chrupki tort migdałowy (naturalnie bezglutenowy):

Spody(3 blaty):
- 100g zmielonych migdałow (czasem lubię poprostu rozbić
płatki migdałowe za pomocą wałka)
- płaska łyżka mąki ziemniaczanej
- 150g cukru
- 4 białka jaj

Do przelożenia:
- 4 żółtka jaj
- 100g cukru
- 200 ml śmietany kremówki
- 150g masła
- opcjonalnie(ale polecam) 4 pojedyncze batoniki DAIM(w Ikeach) lub 1 "rolka"
cukierków WERTELS ORIGINAL(bądź innych tego typu karmelków mlecznych)

Na wierzch:
- 100g mlecznej czekolady
- ok 50-70 ml kremówki
- dodatkowe 2 pojedyncze DAIMY lub 1/3 wertelsów

Spody: Ubij białka z cukrem na sztywno, następnie delikatnie wrzuć migdały i kartoflankę, wymieszaj. Na papierze do pieczenia lub w tortownicy, rozsmaruj warstwę ciasta na kolo o srednicy ok 22cm. W sumie na 3 takie koła(potrzeba 3 blatów). Piecz spody przez ok 15-20 min w 180C.Potem ostudź.

Przełożenie:
Rozmieszaj dokładnie smietanę z zołtkami i cukrem w garnuszku. Postaw na ogniu i ostrożnie gotuj, aż masa zgęstnieje (pilnuj przez cały czas, żeby się nie scielo!). Kiedy już bedzie gesta, zestaw z ognia i ostudz. W tym czasie pokrusz walkiem batoniki daim, lub gdy używasz karmelkow, zmiel je w robocie kuchennym, albo moooocno potrzaskaj wałkiem(wsadzajac uprzednio do woreczka wszystkie cukierki razem). Chodzi o to, by uzyskac takie "karmelowe drobinki", ktore cudownie chrupią w ustach i nadają dodatkowej słodyczy. Odłóż "okruszki":) na bok.
Mając już ostygłą masę, rozmiksuj ją z masłem, tak by uzyskać maślaną masę. Wsadź ją na chwilę do lodówki.

A teraz weź jeden blat ciasta, rozsmaruj 1/3 kremu, posyp połową DAIMÓW lub 1/3 wertelsów i połóż drugi blat. Powtórz całą operację jeszcze raz. Następnie rozsmaruj resztę kremu na wierzchu 3 blatu i na bokach. Wstaw na chwilę do lodówki.

Wierzch:
Rozpuść czekoladę ze śmietanką w kąpieli wodnej lub w mikrofalówce. Rozsmaruj na całej powierzchni ciasta. Posyp dwoma dodatkowymi pokruszonymi DAIMAMI lub 1/3 pozostałych karmelkow mlecznych. Wstaw tort do lodówki, żeby wszystko dobrze się usztywniło:) Po ok 1h, można wcinać!

A teraz drugi przepis.

Kwadraty cytrynowe(na blaszkę 20x20cm):

Kruchy spód:
-200g mąki zwykłej(lub 100g ziemniaczanej, 50g kukurydzianej i 50g mąki ryżowej
+łyżka gumy guar)
- 100g masła
- 50g cukru pudru

Wierzch:
- 2 jaja
- 200g cukru
- 3 łyżki mąki ziemniaczanej(nie bardzo kopiaste)
- 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
- sok wyciśnięty z 2 cytryn

Spód: Zagnieć wszystkie składniki na kruche ciasto. W razie problemów, można dodać trochę kwaśnej śmietany. Wyłóż spód do wysmarowanej foremki kwadratowej. Piecz ok 20 min w 180C.

Wierzch: Ubij jaja z cukrem. Dodaj mąkę i proszek, wymieszaj. Wyciśnij sok z cytryn, znów wymieszaj. Wylej przygotowaną masę na upieczony spód i piecz dodatkowe 20 min w 180C. Smacznego!

Mam nadzieje, ze moje propozycje was zaciekawią:) Juz nie moge sie doczekac tego, co wam wyjdzie!:D

20 komentarzy:

  1. Ja bym sie pisała na to cyrtynowe :)

    OdpowiedzUsuń
  2. O, tym razem i ja wezmę udział we wspólnym pieczeniu:))
    Czy link do przepisu mam przesłać na mail Zawszepolki?

    OdpowiedzUsuń
  3. Zrobie i jedno i drugie :-) Bardzo mi się podoba pomysł bezglutenowy, tym bardziej, ze mam mąkę ryżową i zastanawiałam się co z niej zrobić. Poza tym lubie cytrynowe smaki :-) A migdałowe ciacha KAŻDE znikają u mnie błyskawicznie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo koszące propozycje :) Jak się tylko wyrobię z czasem, to dołączę :D

    OdpowiedzUsuń
  5. hmmmm... rzeczywiscie dwie odmienne pysznosci! koniecznie musze dolaczyc i tym razem! :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. czy do Waszego wspólnego pieczenia może dołączyć każda kucharka? mój blog jeszcze raczkuje i nie bardzo wiem,o co chodzi ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. To ja sie chyba na te cytrynowe pisze :) :)te pierwsze zdecydowanie za slodkie jak dla mnie :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. wstrzeliłaś się bombowo z tą pierwszą propozycją! ach... niech Cię uściskam ;* ;* ;* ;*

    OdpowiedzUsuń
  9. Przepisy fajne, nie ma co :D.. Chyba trochę pokombinuje z masą do przełożenia bezy i... już wiem co upiekę w weekend ;)!

    OdpowiedzUsuń
  10. Kwadraty robiłam już kiedyś, są przepyszne :)
    A tort mi bardzo korci ... jak tylko znajdę czas to piekę! :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Witaj

    Ja się chetnie dołaczę i mam pytanie w jakich dniach odbywa się cukiernia ?

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciacho zrobione kilka dni temu :)
    http://michaszka.blogspot.com/2009/10/weekendowa-cukiernia-14-szwedzki.html

    OdpowiedzUsuń
  13. Blaty upiekłam. Tylko one dość płaskie są. Czy to tak ma być? Bom gotowa drugi raz upiec, tak się na to cudo napaliłam :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Zobaczę jak mi się uda,to wezmę udział:)
    Ta druga propozycja jest idealna do obrony przed wirusami grypy;p
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Agatko, bardzo płaskie są!:) Wszystko ok:D

    OdpowiedzUsuń
  16. Jul, podaj proszę swój adres email, żebyśmy Ci wszyscy mogli wysłać efekty pieczenia wg Twoich wskazówek, bo chyba Ci się do podsumowania przydadzą - dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  17. Witaj :-) Upiekłam kwadraty cytrynowe. Następnym razem spróbuję zrobić z mieszanką tych mąk. Ciekawa jestem, jak wtedy będą smakować.
    http://pomarancza.blox.pl/2009/10/Kwadraty-cytrynowe.html

    OdpowiedzUsuń
  18. Upiekłam torcik bezowy. Pycha! Dzieki za świetny przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  19. http://kuchniaalicji.blogspot.com/2009/11/kwadraty-cytrynowe.html
    spóźniona jestem ,ale kwadraty rewelacja

    OdpowiedzUsuń
  20. Upiekłam te kwadraty w wersji bezglutenowej i pyyyychotka były :) Więc choć spóźniona, ale bardzo zadowolona z efektu dołączam się do WC :)

    OdpowiedzUsuń